Literatura polska i Antygona

Oglądasz posty znalezione dla frazy: Literatura polska i Antygona





Temat: Bunt i afirmacja wobec zycia :)
Czesc moj temat na mature ustna to Bunt i afirmacja wobec zycia. Omow problem na podstawie wybranych utworów z literatury polskiej. Co do buntu to nie mam problemow wzielam sobie Antygone Sofoklesa, Ludzi bezdomnych Zeromskiego i Ferdydurke Gombrowicza ale nie mam kompletnie pomyslu na przyklady afirmacji w literaturze polskiej. Jesli macie jakies pomysly pisze. Za kazda pomoc bede wdzieczna





Temat: Matura 2009

Tinka, jakie Ci zadali pytania?

Do tematu 'Rola ojca w życiu literackich rodzin.Omów na wydanych przykładach z literatury polskiej i obcej' dostałam pytania: (oczywiście piszę mniej więcej bo nie pamiętam dokładnie)
-W jaki sposób zmieniała się postawa Felicjana Dulskiego?
-Podaj i krótko scharakteryzuj jakie to gatunki literackie (Antygona, Moralność Pani Dulskiej i Ojciec Goriot)
-Jak Tomasz Weiss ocenia przedstawienie postaci Dulskiego przez Zapolską.

Niestety padłam na ostatnim pytaniu bo nie do końca to akurat przeczytałam ;)





Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.

Temat: Kobieta - istota fascynująca czy irytująca ? Porównaj portrety psychologiczne wybranych bohaterek literatury różnych epok

I. Literatura podmiotu:
1. Prus Bolesław, „Lalka”, „Książka i wiedza”, H. Markiewicz, Warszawa, 1991, ISBN 83-05-12564-5
2. Sofokles, „Antygona”, „Kama”, K. Morowski, Warszawa, 1994, ISBN 83-86235-00-4
3. Zapolska Gabriela, „Moralność pani Dulskiej”, „Edikama”, Warszawa, 1993, ISBN 83-858337-07-8

II. Literatura przedmiotu:
1. Starnawski Jerzy, „Antygona”, „WSiP”, K. Skalska, Warszawa, , s. 32-107, 1983, ISBN83-02-01418-4
2. Bachórz Józef , Kowalczykowa Alina, „Słownik literatury polskiej XIX wieku”, „Ossolineum”, Wrocław, 2002, s. 414-417, ISBN 83-04-04616-4
3. Henryk Markiewicz, „Lalka” Bolesława Prusa, „Czytelnik”, Warszawa 1967.
4. Taborski Roman, "Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej, „WSiP”, Warszawa, 1975

proponujecie cos jeszcze? Szczegolnie do Moralnosci pani Dulskiej..?

pozdrawiam


Witam
Wydaje mi sie, że to wystarczy. Najlepsze są opracowania z WSiP - u, do nich nie można mieć zastrzeżeń



Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.
Temat: Kobieta - istota fascynująca czy irytująca ? Porównaj portrety psychologiczne wybranych bohaterek literatury różnych epok

I. Literatura podmiotu:
1. Prus Bolesław, „Lalka”, „Książka i wiedza”, H. Markiewicz, Warszawa, 1991, ISBN 83-05-12564-5
2. Sofokles, „Antygona”, „Kama”, K. Morowski, Warszawa, 1994, ISBN 83-86235-00-4
3. Zapolska Gabriela, „Moralność pani Dulskiej”, „Edikama”, Warszawa, 1993, ISBN 83-858337-07-8

II. Literatura przedmiotu:
1. Starnawski Jerzy, „Antygona”, „WSiP”, K. Skalska, Warszawa, , s. 32-107, 1983, ISBN83-02-01418-4
2. Bachórz Józef , Kowalczykowa Alina, „Słownik literatury polskiej XIX wieku”, „Ossolineum”, Wrocław, 2002, s. 414-417, ISBN 83-04-04616-4
3. Henryk Markiewicz, „Lalka” Bolesława Prusa, „Czytelnik”, Warszawa 1967.
4. Taborski Roman, "Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej, „WSiP”, Warszawa, 1975

proponujecie cos jeszcze? Szczegolnie do Moralnosci pani Dulskiej..? pozdrawiam



Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.
mam prace na temat : Młodzi, zbuntowani. Przedstaw ten motyw, analizując wybrane utwory z literatury polskiej.

I narazie co wyskrobalem na bibliografie to

I. Literatura podmiotu

1. Nowy Testament: Łk 15, 11-31, Warszawa 1956.
3. Mitologia: Mit o Prometeuszu, Wydawnictwo Plus (Londyn) 1992.
4. Sofokles: Antygona, Wrocław 1986.
5. Adam Mickiewicz: Konrad Wallenrod, Wrocław 1988.
6. Adam Mickiewicz: III cz. Dziadów; Wielka Improwizacja, Warszawa 1995.
7. Juliusz Słowacki: Kordian, Wrocław 1996.
8. Stefan Żeromski: Siłaczka, Warszawa 1973.
9. Stefan Żeromski: Ludzie bezdomni, Warszawa 1980.
7. Cierpienia młodego Wertera.

II. Literatura przedmiotu

1. W. Bruchnalski, wstęp; recepcja i problematyka ‼Konrada Wallenroda”, [w:] A.
Mickiewicz, Konrad Wallenrod, Lwów- Warszawa 1922.
2. Sofokles, Antygona, wstęp, problem Antygony, przełożył K. Morawski,opracował S. Srebrny,
Wrocław 1960.

IV. Materiały pomocnicze

Fragmenty utworów z bibliografii.

Napisane z bledami i wugule ale nie o to chodzi, pomozcie wybrac mniej ksiazek z podmiotu bo nie umiem sie zdecydowac jakie i jak da sie to jeszcze z przedmiotu dolozyc oraz tak z grubsza strescic plan ramowy bylbym bardzo wdzieczny.



Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.

Bardzo prosilabym o pomoc z tematem: Postać władcy w literaturze - przedstaw wizerunki tych postaci w różnych epokach literackich

Literature podmiotu napisalam bez problemu, tzn.:

1. autor nieznany, Biblia (Salomon, Herod)
2. Sofokles, Antygona
3. autor nieznany, Pieśń o Rolandzie
4. Anonim zwany Gallem, Kronika Polska
5. Szekspir William, Makbet
6. Słowacki Juliusz, Balladyna
7. Krasicki Ignacy, Do króla W: Zbiór satyr

ale mam problem z literatura przedmiotu...
mam tylko A. Nawrot, Słownik motywów literackich

Polańczyk D. Makbet W. Szekspira, Biblios, Lublin 2006.
Polańczyk D. Antygona Sofoklesa, Biblios, Lublin 2006
Polańczyk D.Lit. powszechna średniow.Biblios, Lublin 2006
Polańczyk D.Lit. powszechna średniow.Biblios, Lublin 2006
Polańczyk D.Utwory wierszem I. Krasicki .Biblios, Lublin 2006

ale nie wiem co jeszcze
Bardzo prosze o pomoc!!!!




Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.
Ja również mam problem z doborem literatury przedmiotu. Mam prackę na temat : "Bohater tragiczny w lit. antycznej, romantycznej i współczesnej. Przedstaw i porównaj"

LITERATURA PODMIOTU:
1.Antygona Sofoklesa
2.Konrad Wallenrod Mickiewicza
3.Tango Mrożka.

LITERATURA PODMIOTU:
1. Dorota Stopka, Anna Popławska, Aldona Szóstak, Agnieszka Nawrot, Tragedia Antyczna, Encyklopedia Szkolna, s 1064-1066
2. Konflikt tragiczny w "Antygonie" - problem władzy, Kulturalna Polska www.klp.pl
3. Leszczyński Grzegorz, Elementarz Literacki: Terminy, pojęcia, charakterystyki

tylko tak tą 2 i 3 pozycję chyba bd musiał wyrzucić, bo nauczyciel się burzył, noi kurcze nie wiem co tu by można dodać. Pomóżcie jeśli możecie [/b]



Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.
Bardzo prosilabym o pomoc z tematem: Postać władcy w literaturze - przedstaw wizerunki tych postaci w różnych epokach literackich

Literature podmiotu napisalam bez problemu, tzn.:

1. autor nieznany, Biblia (Salomon, Herod)
2. Sofokles, Antygona
3. autor nieznany, Pieśń o Rolandzie
4. Anonim zwany Gallem, Kronika Polska
5. Szekspir William, Makbet
6. Słowacki Juliusz, Balladyna
7. Krasicki Ignacy, Do króla W: Zbiór satyr

ale mam problem z literatura przedmiotu...
mam tylko A. Nawrot, Słownik motywów literackich

ale nie wiem co jeszcze
Bardzo prosze o pomoc!!!!



Temat: Motyw śmierci w literaturze...
BŁAGAM WAS!!!!!!! POMOCY

Musze na jutro napisać rozprawe na okolo 4 stronki na temat:
"Motyw śmierci w literaturze europiejskiej i polskiej". Ma być to oparte na utworach:
Biblia - Łazarz; Jezus Chrystus
antyk: "Antygona", "Iliada"
średniowiecze: "Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią", "Lament świętokrzyski"
Renesans: "Treny" Jana Kochanowskiego
Barok: wiersze Daniela Naborowskiego.

Prosze pomozcie mi mam na to dzisiejszą noc ;(
Za wszystkie podrzucone arty daje plus bo to dla mnie bardzo wazne.
P.S. TYLKO NIE Z PORTALU ŚCIĄGA.PL!




Temat: Kuchnia polowa ;) (heyasowa, hehe)

A przede mną teraz pisanie recenzji na polski. Boru, normalnie uwielbiam to tworzenie prac na polski... Bez polotu, bez chęci. I czasami również całkiem bez sensu.
Przez ostatnie dwie lekcje polskiego mieliśmy napisać dwa wypracowania o "Antygonie", które to pani zebrała i na ich podstawie rozwieje swoje ewentualne wątpliwości co do oceny. A patrząć na to, że zebrała zeszyty połowie klasy, sporo miała tych wątpliwości;D Tylko dla mnie takie pisanie jest bez sensu. Sama siedziałam i zastanawiałam się co jescze napisac by uzyksać wymaganą objętość. Takie pisanie na siłe raczej rzadko kończy się arcydziełem literatury, dlatego zdecydowanie wolę pisać w domu nawet o 22.

Z historii, nasza pani stwierdziła, że wszystkie terminy na sprawdziany są już zajęte, więc ona zrobi trzy czy tam dwie kartkówki z I wojny światowej. O wiele bardziej wolę sprawdzian, gdyż wtedy nie trzeba się skupiać na szczegółach, których niewątpliwie będzie sporo znając moją historyczkę;]




Temat: TRZYMAJMY KCIUKI ZA MATURZYSTÓW !!!

dokładnie: pierwsze koty za płoty, a jutro spokojny dzień, angielski to raczej moja mocna strona (mam nadzieję, że jutro nie wrócę załamany, ale wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że nie...)

a potem:
poniedziałek - WOS
wtorek - ustny angielski
czwartek - ustny niemiecki
piątek pisemny niemiecki
kolejny wtorek - historia (bardzo bardzo dużo się jeszcze musze nauczyć...)
a w poniedziałek 22 maja ostatni egzamin - ustny polski i moja prezentacja maturalna na temat : Literackie portrety Niemców - zanalizuj temat na wybranych przykładach.

... trzymajcie kciuki w szczególności za wos i historie!!!

a dziś wybrałem Makbeta ( i porównałem jego tragizm do tragizmu Antygony)
a na rozszerzonym opowiadanie Jerzego Iwaszkiewicza pt. "Wiewiórka"


ale tego zdajesz, gdzie ty się póżniej wybierasz prawo
pogratulowac znajomości języka obcego nie tylko angielskiego... dla mnie to pieta achillesa, ale jutro dam rady
później matematyka i ustne...
mój temat z polaka: ukaż i omów różne sposoby prezentacji aniołów na przestrzeni epok literackich.

po maturach po jakimś biegu będziemy musieli to oblać




Temat: Matura Ustna z Polskiego :-)
Bardzo nie lubie literatury, zwłaszcza polskiej, ale masz bardzo fajny i łatwy do przedstawienia temat.
Począwszy od literatury antycznej ("Król Edyp", conieco w "Antygonie", "Iliada":tutaj król Priam), przez "Kordiana" do Trylogii Sienkiewicza, potem "Makbet". Właściwie to same lektury
Polecam też "Kroniki polskie" Galla Anonima. Bolesław Chrobry był tam nazwany idealnym władcą.
Był jeszcze król Midas, który pragnął by wszystko czego dotknie zmieniało się w złoto, ale nie pamiętam co to za książka.

A przemiany i przyczyny ? Nie powinno być problemów po przeczytaniu książek. Tylko ładnie ubrać w słowa i to wsio

PS.
Pamiętaj, że władca to nie tylko król i cesarz. To także książe, a nawet przywódca partii

Ja mam troche inny temat, związany z reklamą i jej wpływem na ludzi Coś z pogranicza książek psychologiczno-socjologicznych



Temat: [j.polski] prezentacja pt: KREACJA BOHATERA TRAGICZNEGO
Witam prosiłbym o prezentacje pt; KREACJA BOHATERA TRAGICZNEGO - OMÓW NA WYBRANYCH PRZYKŁADACH tzn. na 3 przykładach(ale nie może być i Antygona, Tango i Dziady) bo takowe nie mogą być:(
Inaczej sformułowane pytanie

*"bohater tragiczny w literaturze"
*"tragizm w literaturze"
*"przykłady bohaterów tragicznych"

z Góry dziękuję.

*Totek7



Temat: TRZYMAJMY KCIUKI ZA MATURZYSTÓW !!!
dokładnie: pierwsze koty za płoty, a jutro spokojny dzień, angielski to raczej moja mocna strona (mam nadzieję, że jutro nie wrócę załamany, ale wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że nie...)

a potem:
poniedziałek - WOS
wtorek - ustny angielski
czwartek - ustny niemiecki
piątek pisemny niemiecki
kolejny wtorek - historia (bardzo bardzo dużo się jeszcze musze nauczyć...)
a w poniedziałek 22 maja ostatni egzamin - ustny polski i moja prezentacja maturalna na temat : Literackie portrety Niemców - zanalizuj temat na wybranych przykładach.

... trzymajcie kciuki w szczególności za wos i historie!!!

a dziś wybrałem Makbeta ( i porównałem jego tragizm do tragizmu Antygony)
a na rozszerzonym opowiadanie Jerzego Iwaszkiewicza pt. "Wiewiórka"




Temat: Matura 2008
no cóż ja w zasadzie jestem matura 2006
ale zdawałam
polski-rozszerzony
ang-rozszerzony
wos-podstawowy (głupia byłam że nie brałam rozszerzonego)
matma- rozszerzony

a z polskiego miałam temat
kreacja kobiety w literaturze (czy jakoś tak) i wybrałam do tego "cudzoziemkę" "Antygonę" i "Lalkę"
pracę pisałam sama i tylko dzięki temu zdałam bo mimo tego że uczyłam się jej na pamięć to jak stanęłam przed komisją to zapomniałam języka w gębie, wszystko co przygotowałam to zapomniałam i improwizowałam

ps. zawsze się śmialiśmy w klasie że nasza klasa przełoży nawet maturę (byliśmy mistrzami w przekładaniu sprawdzianów) i co? parę osób przełożyło (na następny dzień)



Temat: SES (System Eliminacji Studentów), humor z zeszytów, etc. ;)
Miejsce: Uniwersytet Łódzki
Wydarzenie: Egzamin z Literatury Powszechnej - rzecz dzieje się na koniec II semestru filologii polskiej. Prosto w oczy pani doktor dziewczę stwierdza, iż "Antygona była chrześcijanką".

Przeczytane z zeszytów, najpewniej sprawdzanych przez moją matkę, ale to dawne dzieje, więc mogę się mylić:

-Dla ojczyzny trzeba poświęcić wszystko, toteż Grażyna nie waha się zdradzić swego męża.

Teraz wasza kolej...



Temat: czy by mógł ktoś to ocenić?
Dnia 2005-04-10 02:54 :


Witam,
Przygotowałem plan wypowiedzi oraz treść jaką będę mówił na maturze
ustnej... Niestety z j.polskiego to nie jestem dobry:/ chciałem też
powiedzieć, tą...
TĘ!
...pracę pisałem na podstawie innych wypracowań. I bym chciał

Za wszelkie uwagi i propozycje poprawy z góry dziękuję.
O to link do "mojej" pracy
ftp://82.160.39.49/polski.doc


Strasznie mało literatury, brakuje np. "Na zachodzie bez zmian" (E.M.
Remarque), "Przeminęło z wiatrem". Może "Niemcy", "Antygona"? "Konrad
Wallenrod"? Chociaż te trzy trochę w innym stylu.
Jakiś czas temu był film "Pianista", powstał wg książki, może warto
wspomnieć?
Ale na pewno możesz wstąpić o poematach średniowiecznych, Rekonkwista,
krucjaty itd. ("Cyd","Pieśń o Rolandzie") Po co ludzie pisali wtedy te
utwory?
Z tego, co pamiętam, to "Inny świat" nie jest o wojnie? Ludzie w łagrach
siedzieli i przed wojną, ale może się mylę, nie pamiętam już dokładnie.
Zresztą to samo dotyczy WSZYSTKICH pozostałych utworów, obozy
koncentracyjne nie są jedynym skutkiem wojny. Już lepsze byłyby "Rozmowy
z katem".
Popraw przecinki, w wielu miejscach brakuje, w innych są zbędne.
w.





Temat: Lektury
Z głupich lektur: Antek, Pinokio, Antygona, Pan Tadeusz, Dziady + reszta polskiej literatury = nuda na lekcjach i stek bzdur do przeczytania.



Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.

mam prace na temat : Młodzi, zbuntowani. Przedstaw ten motyw, analizując wybrane utwory z literatury polskiej.

I narazie co wyskrobalem na bibliografie to

I. Literatura podmiotu

1. Nowy Testament: Łk 15, 11-31, Warszawa 1956.
3. Mitologia: Mit o Prometeuszu, Wydawnictwo Plus (Londyn) 1992.
4. Sofokles: Antygona, Wrocław 1986.
5. Adam Mickiewicz: Konrad Wallenrod, Wrocław 1988.
6. Adam Mickiewicz: III cz. Dziadów; Wielka Improwizacja, Warszawa 1995.
7. Juliusz Słowacki: Kordian, Wrocław 1996.
8. Stefan Żeromski: Siłaczka, Warszawa 1973.
9. Stefan Żeromski: Ludzie bezdomni, Warszawa 1980.
7. Cierpienia młodego Wertera.

II. Literatura przedmiotu

1. W. Bruchnalski, wstęp; recepcja i problematyka ‼Konrada Wallenroda”, [w:] A.
Mickiewicz, Konrad Wallenrod, Lwów- Warszawa 1922.
2. Sofokles, Antygona, wstęp, problem Antygony, przełożył K. Morawski,opracował S. Srebrny,
Wrocław 1960.

IV. Materiały pomocnicze

Fragmenty utworów z bibliografii.

Napisane z bledami i wugule ale nie o to chodzi, pomozcie wybrac mniej ksiazek z podmiotu bo nie umiem sie zdecydowac jakie i jak da sie to jeszcze z przedmiotu dolozyc oraz tak z grubsza strescic plan ramowy bylbym bardzo wdzieczny.


I. Literatura podmiotu

1. Nowy Testament: Łk 15, 11-31, Warszawa 1956.
3. Mitologia: Mit o Prometeuszu, Wydawnictwo Plus (Londyn) 1992.
4. Sofokles: Antygona, Wrocław 1986.

6. Adam Mickiewicz: III cz. Dziadów; Wielka Improwizacja, Warszawa 1995.
7. Juliusz Słowacki: Kordian, Wrocław 1996.

9. Stefan Żeromski: Ludzie bezdomni, Warszawa 1980.

II. Literatura przedmiotu

1. W. Bruchnalski, wstęp; recepcja i problematyka ‼Konrada Wallenroda”, [w:] A.
Mickiewicz, Konrad Wallenrod, Lwów- Warszawa 1922.
2. Sofokles, Antygona, wstęp, problem Antygony, przełożył K. Morawski,opracował S. Srebrny,
Wrocław 1960.
Cieśla – Korytowska M., ‼Dziady” Adama Mickiewicza, WSiP, Warszawa 1985
Inglot M., Kordian Juliusza Słowackiego [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990
Wilczycka D., Biblia. Stary Testament, Biblios, Lublin 2003,
Markiewicz H., Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego, Warszawa: Czytelnik, 1975.
Polańczyk D., Mitologia Jana Parandowskiego, Biblios, Lublin 2007,



Temat: Książki
Ujmę to tak, wymienię literaturę którą naprawdę lubię, bo czytuje książki różnorodne i za długo by tego wszystkiego wymieniać: współczesna literatura rosyjska, choć dopiero zaczynam ją odkrywać, więc nie będę zbytnio o tym wypowiadać, gdyż jak na razie nie mam jakiejś dużej wiedzy na ten temat. Literatura polska okresu oświecenia, romantyzmu, pozytywizmu, jestem wielką fanką Elizy Orzeszkowej, "Nad Niemnem" czytam sobie już po raz drugi. Uwielbiam Sienkiewicza i zawsze chętnie do niego wracam, tak samo jak do Prusa. Dramaty antyczne - Antygona, Lizystrata, uwielbiam te dzieła. Odyseja, Iliada.
Wydaje mi się że nie muszę pisać zbyt wiele o tych książkach, bo znacie te tytuły. Ostatnio zaczytuje się w Jacku Hołówce, współczesnym polskim etyku.
Dodatkowo chętnie sięgam do wielu dzieł filozoficznych z tego względu że nie które pisane są szalenie pięknym językiem - abstrahując od tego że filozofią się również interesuje i czytam nie tylko dla zaspokojenia głodu estetycznego.

A w tak zwanym między czasie czytuje również fantastykę, choć wole sięgać po to, co szumnie nazywane jest 'horrorem' albo 'thrillerem' np Masterton, Lumley, Coben. A jeszcze chętniej przeczytam np coś Chmielewskiej, której książki naprawdę lubię, przede wszystkim za humor i ich ponad czasowość.

Acha i piernik do wiatraka nie może mieć mąki bezpośrednio, jeśli już coś, to raczej młyn. Bo wiatrak, to może być również taki dzięki któremu wytarza się energię, taki, który stara się np przy grządkach (bądź nawet na balkonie ) aby jego poruszające się łopaty odstraszały ptaki, oraz zwykła dziecinna zabawka, którą można kupić na ulicznym stoisku, zwłaszcza w okresie wakacji.



Temat: literatura osiągnięciowa
Ciekawy artykuł jest w ostatniej GW.

http://serwisy.gazeta.pl/wyborcza/1,34591,1870063.html?as=1&ias=3

Autorka usiłuje dowieść jakąś dziwaczną tezę o zalezności pomiędzy treściami
propagowanymi przez kulturę i literaturę danego narodu, a jego sukcesami
cywilizacyjnymi.

Jeden fragment mnie zafrapował:

// --
Otóż McClelland, badając bardzo różne kultury (m.in. starożytną Grecję w
okolicach V wieku p.n.e., Anglię w latach 1400-1800, a także społeczności
współczesne), wykazał, że ich tempo rozwoju ekonomicznego było duże
bezpośrednio po tych okresach ich historii, w których literatura, sztuka,
tradycje ludowe (np. legendy i bajki), podręczniki szkolne - były silnie
nasycone motywacją osiągnięciową. Jeżeli orientacja osiągnięciowa w kulturze
rośnie - to jakiś czas potem nastąpi ekonomiczne prosperity. Jak spada - to
nadejdzie faza względnej depresji.
// ---

Na pewno dzieci w szkole po lekturze Iliady, "Króla Edypa" i Antygony
potwierdzą, że jest to literatura osiągnięciowa, optymistyczna i
nastrajająca do działania. Przecież w tej literaturze wszystko jest w rękach
bogów. Taki Hektor - macha mieczem, pała cnotami niczym Longin Podbipięta i
tak musi zginąć bo Dzeusowi opadła szalka na wadze (może miał zgagę i mu się
odbiło, albo Hera podmieniła odważniki sfałszowane przez Atenę). Albo
literatura z innego kręgu kulturowego - rozterki pewnego duńskiego księcia.
Bardzo osiągnięciowe i motywacyjne.

Natomiast zmroził mnie podpis

Krystyna Skarżyńska jest profesorem w Instytucie Psychologii PAN i w Szkole
Wyższej Psychologii Społecznej

Nie jestem ekspertem w tych klockach, ale chyba profesor PAN to szczyt
naukowej hierarchii w Polsce.

Zaprawdę, ale źle się dzieje w państwie polskim, jak naukowcy zamiast być
źródłem rzetelnych i racjonalnych treści stają się szerzycielami jakichś
mętnych i bełkotliwych teorii.





Temat: 52 lektury z opracowaniem


Lektury zebrane na CD! Pełne teksty 52 lektur szkolnych!
Jest to Program-Ebook.

Na jednym krążku autorom udało się pomieścić wszystkie najważniejsze utwory polskiej i klasycznej literatury, wraz z ich omówieniem.

Wydawnictwo to stanowi nieocenioną pomoc dla wszystkich uczniów, a w dodatku pozwala zaoszczędzić miejsce na półce.[/color]

W programie znajdziesz:
-52 utwory literackie
-Opracowania
-Biografie autorów
-Aforyzmy
-Przysłowia
-Część utworów w wersji audio
-Możliwość eksportu tekstów do formatów .txt, .rtf i .doc

Na płycie z Lekturami znajdziesz również AutoScroller, program służący do płynnego przewijania tekstu w aplikacjach.

Pełna lista tytułów:

Antygona - Sofokles, Bajki - Ignacy Krasicki, Balladyna - Juliusz Słowacki, Biblia, Bogurodzica, Chłopi - Władysław St. Reymont, Dziady -
Adam Mickiewicz, Faraon - Bolesław Prus, Fraszki - Jan Kochanowski, Grażyna - Adam Mickiewicz, Kamizelka - Bolesław Prus, Katarynka -Bolesław
Prus, Kazania sejmowe - Piotr Skarga, Konrad Wallenrod - Adam Mickiewicz, Kordian - Juliusz Słowacki, Kronika polska - Gall Anonim, Krótka
rozprawa... - Mikołaj Rej, Krzyżacy - Henryk Sienkiewicz, Lalka - Bolesław Prus, Ludzie bezdomni - Stefan Żeromski, Monachomachia- Ignacy
Krasicki, Moralność pani Dulskiej - Gabriela Zapolska, Nad Niemnem - Eliza Orzeszkowa, Nie-Boska komedia - Zygmunt Krasiński, Ogniem i
mieczem - Henryk Sienkiewicz, Oda do młodości - Adam Mickiewicz, Odprawa posłów greckich - Jan Kochanowski, Pan Tadeusz - Adam Mickiewicz,Pan
Wołodyjowski - Henryk Sienkiewicz, Pieśń filaretów - Adam Mickiewicz, Pieśni - Jan Kochanowski, Placówka - Bolesław Prus, Potop - Henryk
Sienkiewicz, Powrót posła - Julian Ursyn Niemcewicz, Przedwiośnie - Stefan Żeromski, Romantyczność - Adam Mickiewicz, Satyry - Ignacy
Krasicki, Śluby panieńskie - Aleksander Fredro, Treny - Jan Kochanowski, Wesele - Stanisław Wyspiański, Wiersze - Adam Asnyk, Wiersze - Jan
Kasprowicz, Wiersze - Maria Konopnicka, Wiersze - Daniel Naborowski, Wiersze - Cyprian Kamil Norwid, Wiersze - Wacław Potocki, Wiersze -
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Wiersze - Mikołaj Sęp-Szarzyński, Wybór nowel - Maria Konopnicka, Wybór nowel - Henryk Sienkiewicz, Zemsta -
Aleksander Fredro, Żeńcy - Szymon Szynowic


http://rapidshare.com/files/115811093/Lektury.rar

http://wru.pl/XF5ZXV9c/> Pobierz ten plik z super szybkiego servera za pomoca programu!  za DARMO



Temat: Lektury zebrane na CD! Pełne teksty 52 lektur szkolnych!
[img]http://www.alejahandlowa.pl/obr/gekon/pc_lektury_d.jpg[/img]
[b]
Lektury zebrane na CD! Pełne teksty 52 lektur szkolnych!
Jest to Program-Ebook.

Na jednym krążku autorom udało się pomieścić wszystkie najważniejsze utwory polskiej i klasycznej literatury, wraz z ich omówieniem.

Wydawnictwo to stanowi nieocenioną pomoc dla wszystkich uczniów, a w dodatku pozwala zaoszczędzić miejsce na półce.[/color]

W programie znajdziesz:
-52 utwory literackie
-Opracowania
-Biografie autorów
-Aforyzmy
-Przysłowia
-Część utworów w wersji audio
-Możliwość eksportu tekstów do formatów .txt, .rtf i .doc

Na płycie z Lekturami znajdziesz również AutoScroller, program służący do płynnego przewijania tekstu w aplikacjach.

[/b]Pełna lista tytułów:

Antygona - Sofokles, Bajki - Ignacy Krasicki, Balladyna - Juliusz Słowacki, Biblia, Bogurodzica, Chłopi - Władysław St. Reymont, Dziady -
Adam Mickiewicz, Faraon - Bolesław Prus, Fraszki - Jan Kochanowski, Grażyna - Adam Mickiewicz, Kamizelka - Bolesław Prus, Katarynka -Bolesław
Prus, Kazania sejmowe - Piotr Skarga, Konrad Wallenrod - Adam Mickiewicz, Kordian - Juliusz Słowacki, Kronika polska - Gall Anonim, Krótka
rozprawa... - Mikołaj Rej, Krzyżacy - Henryk Sienkiewicz, Lalka - Bolesław Prus, Ludzie bezdomni - Stefan Żeromski, Monachomachia- Ignacy
Krasicki, Moralność pani Dulskiej - Gabriela Zapolska, Nad Niemnem - Eliza Orzeszkowa, Nie-Boska komedia - Zygmunt Krasiński, Ogniem i
mieczem - Henryk Sienkiewicz, Oda do młodości - Adam Mickiewicz, Odprawa posłów greckich - Jan Kochanowski, Pan Tadeusz - Adam Mickiewicz,Pan
Wołodyjowski - Henryk Sienkiewicz, Pieśń filaretów - Adam Mickiewicz, Pieśni - Jan Kochanowski, Placówka - Bolesław Prus, Potop - Henryk
Sienkiewicz, Powrót posła - Julian Ursyn Niemcewicz, Przedwiośnie - Stefan Żeromski, Romantyczność - Adam Mickiewicz, Satyry - Ignacy
Krasicki, Śluby panieńskie - Aleksander Fredro, Treny - Jan Kochanowski, Wesele - Stanisław Wyspiański, Wiersze - Adam Asnyk, Wiersze - Jan
Kasprowicz, Wiersze - Maria Konopnicka, Wiersze - Daniel Naborowski, Wiersze - Cyprian Kamil Norwid, Wiersze - Wacław Potocki, Wiersze -
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Wiersze - Mikołaj Sęp-Szarzyński, Wybór nowel - Maria Konopnicka, Wybór nowel - Henryk Sienkiewicz, Zemsta -
Aleksander Fredro, Żeńcy - Szymon Szynowic

DOWNLOAD:
[hide]

[/hide]



Temat: Podręczniki
To może podam liste książek które mam, jeśli ktoś jakąś chce kupić to niech da znać na priva i np. umówimy się gdzieś w mieście i je przywiozę. A to co mi zostanie przyniosę na kiermasz.

Biologia - OPERON - Rozszerzone - 1,2,3 klasa
Geografia - Rozszerzone - 1 i 2 część
Historia - II klasa - 1 i 2 część
Wiedza o kulturze
Polski - Między tekstami - 3,4,5 część
Chemia - Operon - rozszerzone - 1 i 3 klasa i zbiór zadań klasa 1
Chemia - Pazdro - Zbiór zadań - nowe wydanie
Chemia - inna książka - część 2 - pierwiastki i związki chemiczne
Informatyka - WSIP - rozszerzona - 1 część
Przysposobienie Obronne - (pozycja obowiązkowa każdego ucznia)
WOS - Przewodnik młodego obywatela
Angielski - repetytorium - (to niebieskie)

*******--- Inne przydatne ----*********

- Powtórka z literatury (streszczenia i opracowania) GREG 1,2,3,5 część
- Polski - "Wypracowania z 'klucza'" - (jest fragment tekstu i do tego wzorcowe wypracowanie, w którym wyławiają co jest ważne i za co są punkty) - mnie to pomogło, bo zawsze pisałam nie na temat
- Opracowania - Lektury i wiersze - wszystko w jednej książce, ale dosyć wyczerpująco, skondensowana wiedza, również o epokach.
- Angielski - Nowa matura - kilka przykładowych arkuszy zarówno pisemnej jak i ustnej matury, wraz z płytą CD
- Fizyka - "Maturalnie że zdasz" - dużo zadań maturalnych - mi pomogło
- Matematyka - słynna "Kiełbasa"-zadania maturalne 1,2 część - polecam
- Fizyka - Testy na Ekademia medyczną - 2003

*******------ Lektury szkolne, sprzedam bardzo tanio -------*******
- Antygona - 1.5 zł
- Zemsta - 1.5 zł
- Dzieje Tristana i Izoldy - 1.5 zł
- Makbet - 2 zł
- Król Edyp - 1,5 zł
- Odyseja -2 zł
- Iliada - 2 zł
- Mitologia - Jan Parandowski - 5zł



Temat: Matura za 5 zł!
Mam do sprzedania dużo materiałów przydatnych w klasie maturalnej!

Opracowania (za 3 zł każde) lektur takich jak:
Antygona
Biblia
Bogurodzica
Chłopi
Dziady
Faraon
Fraszki Kochanowskiego
Konrad Wallenrod. Powieść poetycka z dziejów litewskich i pruskich
Pieśni Kochanowskiego
Treny Kochanowskiego
Lalka
Ludzie bezdomni
Nie-boska komedia
Nad Niemnem
Odprawa posłów greckich
Ogniem i mieczem
Pan Tadeusz
Potop
Powrót posła
Przedwiośnie
Nowele Sienkiewicza (Bartek zwycięzca, Szkice węglem, Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela, Sachem, Orso)
Wesele
Moralność Pani Dulskiej

Opracowania całych epok (5zł każda):
Antyk (89 stron)
Barok (76 stron)
Młoda Polska (54 strony)
Oświecenie (69 stron)
Pozytywizm (51 stron)
Renesans (30 stron)
Romantyzm (92 strony)
Średniowiecze (65 stron)
XX lecie międzywojenne (69 stron)

Problematyka utworów wszystkich epok (328 stron) - 7 zł
Problematyka utworów wszystkich epok (168 stron) - 4 zł

Oraz teksty przydatne przy pisaniu pracy maturalnej(5zł każdy):
1.Bolesna prawda o własnym narodzie w “Odprawie posłów greckich”, “Dziadach cz.III” i “Weselu”.
2.Bóg, życie i śmierć w literaturze średniowiecza, baroku i romantyzmu
3.Dialog z Bogiem w utworach literatury polskiej
4.Emigracja, tragizm losu emigracyjnego w literaturze romantyzmu i współczesności
5.Ideał człowieka i obywatela w literaturze staropolskiej
6.„Lalka" i „Przedwiośnie" - literatura straconych złudzeń.
7.Motyw Boga
8.MOTYW ŻYDA - WIECZNEGO TUŁACZA W LITERATURZE POLSKIEJ
9.Pokora i bunt jako dominujące postawy człowieka wobec Boga w poznanych utworach
10.Różne przykłady postaw patriotycznych w Twojej ocenie
11.Znani mi bohaterowie w literaturze XIX i XX wieku
12.Motyw domu
13.Motyw matki i ojca.
14.Motyw rodziny
15.Bohaterowie niepokorni
16."JEST SIĘ TAKIM JAK MIEJSCE, W KTÓRYM SIĘ JEST"CZŁOWIEK ZDETERMINOWANY CZY WOLNY W LITERATURZE XX WIEKU ?
17.KRAINA DZIECIŃSTWA W LITERATURZE
18.Tragedia antyczna, a tragedia szekspirowska – podobieństwa i różnice. Omów na przykładzie „Antygony” Sofoklesa i „Makbeta”.
19.Troska o losy kraju w utworach pisarzy polskich doby renesansu.
20.Przedstaw model osobowości bohatera romantycznego i jego ewolucje w literaturze polskiej tego okresu.
21.Porównaj stanowisko A. Mickiewicza i J. Słowackiego wobec klęski powstania listopadowego.
22.Jakie prawdy zawarte są w „Balladach i romansach” oraz w drugiej części „Dziadów” A. Mickiewicza?
23.Romantyczny model miłości . Omów odwołując się do literatury polskiej i obcej tego okresu.
24.EMIGRACJA, TRAGIZM LOSU EMIGRACYJNEGO W LITERATURZE ROMANTYZMU I WSPÓŁCZESNOŚCI

Kontakt: perfectly@onet.eu



Temat: Zaoczna Polonistyka I r 0607
Literatura i kultura antyczna z elementami j. łacińskiego.
Lektury dla grupy A I roku 3-letnich zaocznych studiów filologii polskiej. r. akad. 2006/2007

I - LEKTURY OBOWIĄZKOWE
1. HOMER: Iliada, przeł. I. Wieniewski, Kraków 1984, (24.03.07)
lub przeł. K. Jeżewska, oprac. J.Łanowski Wrocław (1981) 1986 BN II nr 17; lub Warszawa 1999 BA [ew. wybór Wrocław 1972 BN II nr 17]
lub przeł. F. K. Dmochowski, oprac. Z. Kubiak, posłowie R.A.Sucharski, Warszawa 2004SwiatKsiążki
[ew. przeł. F. Ks. Dmochowski, oprac. Z.Kubiak Warszawa 1990
ew. oprac. T. Sinko, przyg. J. Łanowski, Wrocław 2004 DeA] (*);
2. HOMER: Odyseja, (ks. I,III,V, VI,IX-XI,XIII,XVI,XIX,XXI-XXIII,) przeł. J. Parandowski, BA Warszawa 1998;
lub: przeł. L. Siemieński, oprac. Z. Abramowiczówna, J. Łanowski [ew. oprac. T. Sinko Wrocław 1965 BN II 21] Wrocław (1975)1992BN II/21 lub Wrocław 2004DeA
3. P. Wergiliusz Maro: Eneida (ks. I, II, IV, VI, XII) przeł. I. Wieniewski, Kraków 1978 (14.04.07)
lub: przeł. T. Karyłowski, oprac. Z. Abramowiczówna, J. Łanowski [ew. oprac. T. Sinko] Wrocław 1981BN II/29 lub Wrocław 2004 DeA
4. P. Owidiusz Nazo: Metamorfozy, przeł. A. Kamieńska, S. Stabryła, oprac. S. Stabryła, Wrocław 1995 BN II/76 (28.04.07)
[ew. Owidiusz; Przemiany, przeł. B. Kiciński, oprac. J. Krókowski, Wrocław 1953 BN II 76]
5. Liryka starożytnej Grecji, oprac. J. Danielewicz, PWN Warszawa-Poznań 1996, lub Wrocław (1984) 1987BN II/92 (12.05.07)
6. Pindar: Wybór poezji; oprac. A. Szastyńska-Siemion, Wrocław 1981BN II/199
7. Alkajos i Safona; Pieśni; przeł. J. Brzostowska i J. Danielewicz, Warszawa 1989 (12.05.07)
8.Anakreont i anakreontyki, przeł. i oprac. J. Danielewicz Warszawa 1987 (12.05.07)
9. Antologia liryki aleksandryjskiej, przeł. i oprac. W. Steffen, BN II 64 (12.05.07)
10. Horacy, Wybór poezji, oprac. j. Krókowski, Wrocław 1967 BN II 25, (12.05.07)
lub K. Horacjusz Flakkus, Dzieła wszystkie, oprac. O. Jurewicz, Wrocław 1986, t. 1.
[ew. Horacy, Dwadzieścia dwie ody, przeł. A. Ważyk, oprac. S. Stabryła Wrocław 1991 BN II/232 lub Wrocław 2004 DeA] (12.05.07)
11. AJSCHYLOS: Oresteja (Agamemnon, Ofiarnice, Eumenidy), przeł. S. Srebrny, w: Antologia tragedii greckiej, oprac. S. Stabryła, Kraków 1975;
[ew: przeł. J. Kasprowicz, oprac. W. Rzehak w: Antologia tragedii greckiej Kraków 2003.]
12. SOFOKLES: Antygona, przeł. i oprac. R. R. Chodkowski, Warszawa 2004 BA
lub przeł. K. Morawski oprac. S. Srebrny i J. Łanowski, Wrocław 1999 BN II/1; lub: Wrocław 2004DeA;
lub w: Antologia tragedii greckiej, oprac. S. Stabryła, Kraków 1975.
[ew. oprac. A. Popławska w: Antologia tragedii greckiej Kraków 2003.]
13. SOFOKLES: Król Edyp, przeł. i oprac. S. Srebrny Wrocław 1952 BN II 5 lub Warszawa 2004 DeA
lub w: Antologia tragedii greckiej, oprac. S. Stabryła, Kraków 1975; [ew. oprac. W. Rzehak w: Antologia tragedii greckiej Kraków 2003.]
[ew. przeł. K. Morawski, oprac. T. Cieśla, Kraków 2003]
14. Eurypides, Hippolytos uwieńczony, przeł. i oprac. J. Łanowski w: Tragedie t. I, Warszawa 1967
15. EURYPIDES: Elektra, przeł. i oprac. J. Łanowski Wrocław 1969 BN II/60, lub w: Tragedie t.III Warszawa 1980
16. Seneka; Fedra, przeł. A. Świderkówna, oprac. W. Strzelecki, Wrocław 1959
16. Arystofanes, Żaby, Chmury, przeł. J. Ławińska-Tyszkowska w : Komedie. Wrocław 1991 [ew. przeł. A. Sandauer, w Arystofanes, Komedie wybrane, Kraków 1977]
17. Plaut, Żołnierz Samochwał, przeł. E. Skwara, Poznań 1998 lub w: Komedie t.I, Warszawa 2002BA
18. Arystoteles, Poetyka; przeł. i oprac. H. Podbielski, Wrocław 1989BN II/209
19. Cyceron: Mowa w obronie poety Archiasza, przeł. i oprac. D. Turkowska, w: Mowy, Kęty 1998 s.117-130

II - PODRĘCZNIKI I OPRACOWANIA:
1. M. CYTOWSKA, H. SZELEST: Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1981
2. J. ŁANOWSKI; Literatura Grecji starożytnej w zarysie, Warszawa 1987.
3. St. STABRYŁA: Historia literatury starożytnej Grecji i Rzymu. Zarys. Wrocław 2002.
4. J. PARANDOWSKI; Mitologia,
5. Z. KUBIAK; Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997

*III - LEKTURY DODATKOWE (Literatura polska i światowa nawiązująca do antyku)
*1. J. Kochanowski; ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH; (24.03.07)
*2. A. Mickiewicz; GRAŻYNA; KONRAD WALLENROD; PAN TADEUSZ; (24.03.07)
*3. W. Potocki; WOJNA CHOCIMSKA. (24.03.07)
*4. S. Wyspiański; POWRÓT ODYSA; (24.03.07)
*5. R.Brandstaetter; ODYS PŁACZĄCY, w: DRAMATY; (24.03.07)
*6. J. Andrzejewski: NIKT, Warszawa 1983; (24.03.07)
*7. E. Johnson; FALE PRZYBOJU; (24.03.07)
*8. J. Bocheński, Nazo poeta (28. 04. 2007)
*9. J. Kochanowski, Pieśni (12. 05. 2007)
*10 J. N. Miller: Erynie; (12. 05. 2007)
*11. F. Płażek: Elektra (12. 05. 2007)
*12. J. Giraudoux: Elektra (12. 05. 2007)
*13 J-P. Sartre: Muchy (12. 05. 2007)
*14. J. Zawieyski: Lament Orestesa (12. 05. 2007)
*15. A. Fredro; Zemsta (26. 05. 2007)




Temat: Żeby tak do szkoły....
Fragmenty z raportu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, matura z języka polskiego:
"Kłótnia przerodziła się w bójkę i była troszkę śmieszna, ale doskonale idzie przyznać racje Antkowi i Hance, ale czy było potrzebne przy tym obrażanie innych."

"Literatura polska, doświadczona, kierowana przez historię ukazuje nam wiele przeciwności losu, bólu, niezgody, konfliktów czy wojen narodowych."

"Szekspir w dramacie „Makbet” ukazuje postać Makbeta, która jest zakłócona przez jego żonę Lady Makbet."

"Najważniejszym celem była Jagna, która była kolejnym trofeum, jednak potomstwo Boryny sprzeciwiło się temu."

"Szargany nerwami zmienia się w zwierzę."

"Kłótnia u Borynów, jak każdy konflikt, zaczęła się na ziemi, a skończyła na kobiecie."

"Jagna zostaje wywieziona z gnojem na obornik."

"Boryna jest człowiekiem nerwowym, porywczym a zarazem opanowanym."

"Hanka zaczęła ryczeć z tego powodu, że ją nie chcą poślubić."

"Jagna nie jest w stanie zapanować nad czysto fizjologicznym aspektem natury."

"Żona uderza w czuły punkt Makbeta."

"Antek był zadłużony w Jagnie a swoją żoną pomiatał."

"Włosy zaczęły mu się prężyć na głowie."

"Dzień Boryny mijał od rana do wieczora."

"Narrator współżył z wiewiórką, a ona robiła co chciała."

"Iwaszkiewicz był właścicielem cmentarza i wypoczywał na nim."

"Aptekarz wykazał swoją patriotyczną postawę niosąc drzwi od ubikacji."

"Boryna grzebał pogrzebaczem w głowie aż skry leciały."

"A Jagna to takie ciche zło, które rozsiewa się po ludziach i zostawia obfite plony."

"Borynie spadały ciągle włosy ze złości na oczy."

"Prawie każdy bohater utworu chciał mieć najpiękniejszą samicę w stadzie – Jagnę."

"Antek i Hanka to woły pracujące u Boryny."

"Antek siłami natury ma prawo ubiegać się o ziemię."

"Bohatera zaskakuje przepowiednia dotycząca jego przyjaciela Banka. Mówiła ona o tym, że będzie on płodził dzieci Makbetowi."

"Antek ma w żyłach krew swego ojca."

"Makbet zapytał ją, że jakby chybili to co wtedy? Lady Makbet kazała mu obserwować swoje męstwo, to na pewno nie chybią."

"Edyp to bohater jednej z tybetańskich legend."

"Jak go Antek wkurzał, to Boryna się unosił."

"Ojciec, gdy usłyszał te słowa był zły, uderzył spojrzeniem w Antka, nic nie odrzekając usiadł przed kominem i nerwowodziałał pogrzebaczem w głowie."

"Boryna, człowiek uważany jako tyran, skąpiec a przede wszystkim gospodarny rolnik, pragnął zażyć szczęścia."

"Głównymi bohaterami „Chłopów” są Boryna, syn jego Antek, żona Antka – Hanka oraz jej matka – Kowalska."

"Dramatyczność sceny ukazana jest, gdy ojciec dusi swojego zakrwawionego syna na podłodze."

"Matka dbała o Jagnę, nie pozwalała pracować w polu, przez to stała się rozniańczona i zapatrzona w siebie. Bardzo często lubiła puszczać się z obcymi mężczyznami."

"Makbet rozważa w podanym fragmencie nad czyjąś śmiercią. Najprawdopodobniej dziecka. Uważa się za jego krewnego i wasala."

"Hanka wyzywała Jagnę od, za przeproszeniem, kurtyzan."

"Jan Nowak-Jeziorański był "Gościem Niedzielnym" w "Gazecie Wyborczej""

"Antek tak miał wyczerpany organizm, tak krwawił, że już brakowało mu krwi"

"Narrator opisuje wszystko bardzo opisowo"

"Morał jest taki z tych dwóch sztuk Wiliama Szekspira, że nie warto się zabijać z miłości do ukochanej i odwrotnie, bo i tak to nic nie pomoże i nie wskura."

"Kłótnia u Borynów, jak każdy konflikt, zaczęła się na ziemi, a skończyła na kobiecie."

"Dzień Boryny mijał od rana do wieczora."

"Narratow współżył z wiewiórką, a ona robiła co chciała."

"Iwaszkiewicz był właścicielem cmentarza i wypoczywał na nim."

"Prawie każdy bohater utworu chciał mieć najpiekniejszą samicę w stadzie - Jagnę."

"Antek ma w żyłach krew swojego ojca."

"Edyp to bohater jednej z tybetańskich legend."

"Wiewiórka uzbierała sianko i wsadziła w intymne miejsce, czyli dziuplę, którą wcześniej wyczyściła."

"Jagna była jak ziemia. Miała wielu dzierżawców, a żadnego właściciela."

"Fragment pochodzi z "Dziadów" Reymonta. Bohaterem jest Andrzej Boryna, właściciel największego majątku w Bronowicach."

"Innym tragicznym bohaterem dramatu antycznego jest Edyp z powieści Juliusza Słowackiego "Antygona" opublikowanej 320r.p.n.e."

I ludzie się dziwią, że 20% uczniów nie zdało matury... ała



Temat: LITERATURA Joyce, Mann, Proust...
Hmm, ja powiem może tak: zdarzały mi się lektury w szkołach, których nienawidzę. "Jane Eyre" teraz (a ponoć klasyka literatury angielskiej), "Krzyżacy" w Polsce, Centkiewiczowie w podstawówce. W przypadku "Krzyżaków" i Centkiewiczów fakt, iż musiałam to przeczytać, miał wpływ na mój odbiór książki - ale nie w przypadku "Jane Eyre", do której nastawiona byłam pozytywnie, a na której się zawiodłam.

Osobiście uważam, że skoro zadaniem szkół jest człowieka uczyć, to na zajęciach z literatury kilka dzieł, które jakoś się w historię świata tudzież kraju wpisały, musi się znaleźć. Chociażby aby pokazać takie aspekty, jak: wydarzenia historyczne, realia społeczne (i być może także ekonomiczne, zależnie od książki), zmiany jakie zaszły w języku, poglądy owych czasów (poprzez bohaterów tudzież świat przedstawiony) itp. Szkolne lektury, niestety, nie mają na celu być naszą rozrywką (chociaż sami autorzy jako lektur ich nie pisali), a przyczynić się jakoś do naszej edukacji, poszerzyć naszą wiedzę na jakiś tam temat.

Ale pośród owych WIELKICH PISARZY, pośród klasyki powinny być także dzieła lżejsze, łatwiej przyswajalne dla współczesnej młodzieży (w mojej karierze edukacyjnej były to, chronologicznie, "Dzieci z Bullerbyn", "Harry Potter i Komnata Tajemnic" [tak, to było moją lekturą] oraz "Kwiat kalafiora"). Bo przecież literatura to nie tylko wielcy i uznani, którzy zmarli, zanim my pojawiliśmy się w planach naszych rodziców; to także to, co jest dziś, teraz, w tej chwili i o tym także powinniśmy się uczyć, aby zrównoważyć naszą wiedzę o literaturze, a także porównać, jak te wszystkie aspekty, o których mówiłam wcześniej, się zmieniły.

Jednak osobiście mam sentyment do pewnych dzieł, które dzisiaj uważane są za kanoniczne. Shakespeare'a połykam dosłownie w przeciągu dni, uwielbiam jego sztuki i pałam do niego gorącą, niegasnącą i wieczną miłością, bez względu na to, czy czytam komedie, czy też tragedie. :) "Antygonę" oraz "Iliadę", dzieła literatury klasycznej, także uwielbiam, niemal na równi z Shakespeare'm. "Dziady część 2", które były moją lekturą, czytałam wracając ze szkoły do domu, nie patrząc pod nogi, bo drogę i tak znam na pamięć, a książka mnie tak pochłonęła, że grzechem było się odrywać. Bardzo podobnie z "Zemstą", którą bym sobie z chęcią przeczytała jeszcze raz. "Wichrowe wzgórza" Emily Bronte wciągnęły mnie z taką samą łatwością, jak dziś robi to Grzędowicz, Stephanie Laurens czy Tolkien, który, swoją drogą, także zalicza się już do klasyki.
Z literatury WIELKICH PISARZY (polskich, angielskich, zagranicznych - nieważne) mam także w planach przeczytanie "Pana Tadeusza", "Faraona", Trylogię Sienkiewicza, "Tess of the d'Urbervilles" i "The Return of the Native" Thomasa Hardy'ego, "The Tale of Two Cities" Charlesa Dickensa, "Heart of Darkness" Józefa Konrada, może coś Oscara Wilde'a, "Umrao Jaan" i "Devdasa" (perełki literatury indyjskiej, jeśli tylko znajdę tłumaczenie) i pewnie jeszcze wiele, wiele, wiele innych, o których teraz nie pamiętam.

Zgadzam się - fakt, iż chcę to przeczytać z własnej, nieprzymuszonej woli, bo mam taką ochotę, kaprys, bo chcę poszerzać swoją wiedzę i horyzonty, będzie mieć niewątpliwy wpływ na to, jak te książki będę odbierać. To nie będzie "nie podoba mi się, bo to lektura, bo muszę to czytać", ale, jeśli już, "nie podoba mi się, bo nie pasuje mi styl/tematyka/nie wciąga mnie/coś jeszcze innego". Jednak, jak już powiedziałam, szkoła ma nas uczyć, a chociaż jakąś podstawową wiedzę o przynajmniej kilku ważnych dziełach w historii człowieka powinniśmy posiadać. Zatem, pomimo tego, iż nam to przymuszanie do czytania klasyki, do czytania WIELKICH PISARZY, może się nie podobać, jednak owocuje to w kilka pożytecznych informacji tudzież umiejętności, a że nauka to dla większości z nas zaledwie niewielka część naszego życia, bardzo często niedoceniana część (zwłaszcza w oczach tych, którzy edukacji nie posiadają, bo ich na to zwyczajnie nie stać), to chyba warto jednak zagryźć zęby, zrobić to, czego od nas wymagają i przetrwać bóle czytania oraz analizy, aby potem móc o tym zapomnieć i mieć to raz na zawsze z głowy, czyż nie? :)




Temat: Lektury
Ja kończyłem liceum za granicą, gdzie chodziłem do dwóch szkół i musiałem czytać równolegle dwa zestawy lektur szkolnych, polski i francuski. Polskie czytałem uczciwie, bo było nas w klasie, w szkółce przy ambasadzie, uczniów równo trzech, więc gdybym nie czytał, to by się natychmiast wydało. Uczucia miałem mieszane. Z jednej strony wiele z tych lektur nudziło mnie śmiertelnie, najbardziej kląłem w żywy kamień Żeromskiego, Reymonta, no i Gombrowicza ma się rozumieć . Z drugiej, dało mi do myślenia porównanie między szkołą polską, a belgijską. Bo my w naszej mini-szkółce, mając jedną lekcję polskiego w tygodniu, tłukliśmy jednak uczciwie cały kanon od ‘Antygony’ począwszy i większość żeśmy przerobili. A w szkole belgijskiej, uchodzącej za niezwykle surową i wymagającą, snobistycznej budzie z wielkimi tradycjami (od kilku pokoleń kształcili się w niej kolejni członkowie rodziny królewskiej, o pomniejszej arystokracji nie wspominając) panowała pod tym względem kompletna mizeria. Czytało się z pięć książek rocznie i były to książeczki nie dość, że wyłącznie współczesne, to jeszcze zdecydowanie klasy B, a to kryminał Agaty Christie, a to jakaś naiwniutka SF z lat 50-ych. Żadnej klasyki aż do klasy maturalnej, kiedy to kazano nam przeczytać jedną sztukę Moliera i jedną Sartre’a. Tyle. Żenada. Zresztą pod każdym względem i na każdym przedmiocie poziom nauczania w college’u był nieporównanie niższy niż w polskich liceach.
Dlatego gdy wróciłem do kraju zawsze przerażały mnie wszelkie plany reformy edukacji, których wspólnym mianownikiem jest nieodmiennie – równać w dół. Już teraz lista lektur przerabianych w liceach wygląda ubogo w porównaniu z tym, co jeszcze ja musiałem w szkole czytać. A na tym się nie skończy. Docelowo zmierzamy w kierunku realiów belgijskich. Zresztą przypuszczam, że od moich czasów sytuacja tam też się jeszcze pogorszyła.
Z drugiej strony nie da się ukryż, że nasz kanon jest skonstruowany w sposób zabójczy. Dukaj ma rację, lektury są dobrane w taki sposób, że większość młodych ludzi nie ma szans ich zrozumieć, ani też się nimi zainteresować. Co współczesnego nastolatka mogą obchodzić ‘Chłopi’ albo ‘Ludzie bezdomni’? No przecież nic. O ‘Ferdydurke’ ktoś mądry, niestety zapomniałem kto, napisał, że kazać to czytać uczniom w szkole, to jak wysyłać żołnierzom do okopów na front ‘Paragraf 22’ Hellera, krótko mówiąc pomysł groteskowy i absurdalny z definicji. Byłem zdania, że Giertych nader słusznie próbował się tego z listy lektur pozbyć i szkoda, że mu się nie udało (w ogóle uważam, że Giertych miał kilka całkiem przytomnych pomysłów, które uwalono zupełnie bez sensu, tylko i wyłącznie dlatego, że, no, to przecież Giertych – ot, taki owczy pęd naszych lemingów).
Jaki zatem znaleźć złoty środek między złowróżbną tendencją do dochodzenia do standardów zachodnich z jednej, a katowaniem uczniów żeromszczyzną i gombrem, z drugiej strony? Myślę, że trzeba i możnaby uzdrowić nieco sytuację wyrzucając z listy lektur rzeczy najbardziej niestrawne, by następnie zastąpić je lekturami przystępniejszymi i fajniejszymi, ale, uwaga, również klasykami. Jakbym to sobie wyobrażał? Przykładowo:
- Zostawiamy Sienkiewicza, nie z powodów ideologicznych, tylko dlatego, że jest to wciągająca literatura przygodowa, którą da się czytać trochę jak sagę fantasy, można nawet na lekcji przeprowadzić jakieś porównanie z Sapkowskim, czemu nie.
- Wyrzucamy w cholerę Żeromskiego i Gombrowicza, ale w ich miejsce wstawiamy np. ‘Płomienie’ Brzozowskiego, fascynującą historię o polskim terroryście, który zabił rosyjskiego cara. Mamy wtedy i lekcję historii i odniesienia do teraźniejszości, możemy np. kazać uczniom porównać mentalność terrorystów Narodnej Woli i terrorystów Al Kaidy. Albo dajemy na listę którąś z powieści Józefa Mackiewicza, gdzie znowu mamy i wielką epikę i wielką historię.
- Poza tym otwieramy listę lektur dla jakiejś fajnej klasyki zagranicznej, z naciskiem na „fajnej” właśnie. Niech to będą np. ‘Stracone Złudzenia’ Balzaca z ich możliwymi odniesieniami do współczesnego wyścigu szczurów, albo ‘Biesy’ Dostojewskiego.
Krótko mówiąc chodzi mi o taką klasykę, która by wciągała, którą dałoby się czytać z wypiekami na twarzy. Jasne, w każdej klasie są tacy uczniowie, których nic, ale to absolutnie nic nie zainteresuje i próżny trud. Ale na to i tak nic się nie poradzi, a chodzi o to żeby nie zrażać tych, którzy mają dobrą wolę i chcieliby coś poczytać. Ich potencjał marnuje się, kiedy torturuje się ich idiotycznie Żeromskim, czy Gombrowiczem.
Wydaje mi się, że takie rozwiązanie byłoby najrozsądniejsze, tylko boję się, że żaden minister nie pójdzie nigdy w tym kierunku i tak, albo, prędzej, czy później, odnajdziemy się w realiach belgijskich, albo będziemy utrzymywać fikcję, w której młodzież i tak nie czyta zadanych lektur, bo też i one obiektywnie są nie do czytania.